OCIJENI

Vitamini i zdravlje: Kako prepoznati deficit određenih vitamina

Objavljeno: 7.1.2021. 15:00

Koliko su vitamini važni za zdravlje našeg organizma znamo još iz osnovne škole. Svima je poznato da vitamini i minerali imaju krucijalnu ulogu za normalno funkcioniranje organizma. Uz redovnu brigu o zdravlju, briga o unosu vitamina je posebice važna zimi i za vrijeme dominiranja raznih bolesti i virusa. Stoga u nastavku teksta donosimo kako prepoznati patite li od deficita vitamina.

Vitamini svojim nazivima čine pravu “abedecu”. Tako poznajemo vitamin A, vitamin B (1, 2, 3, 5, 6, 9, 12), vitamin C, vitamin D, vitamin E, vitamin H i vitamin K. Budući da bi objašnjenje deficita za svaki vitamin bio dosta opširan, u ovom tekstu fokusirat ćemo se na najčešće deficite vitamina A, vitamina D, vitamina B12 te vitamina C.


 
Deficit vitamina A

Vitamin A važan je za zdravlje kože i očiju, reproduktivno zdravlje te imunitet. Prema preporukama, žene bi trebalo dnevno unijeti oko 700 µg, dok muškarci 900 µg vitamina A, s maksimalnim unosom od 3000 µg vitamina A. Vitamin A dijeli se na retinoide i karotenoide, koje naša jetra pretvara u aktivni oblik retinol. Retinol je važan za popravak i proizvodnju novih stanica kože te smanjivanje rizika od raka kože. Stoga su upravo kožne upale, sporo zacjeljivanje rana te pojava ekcema i akni, simptom deficita vitamina A. Hrana je dobar izvor vitamina A, poput ribe (lososa), mliječnih proizvoda, žumanjka te različitog voća i povrća, a retinol se može uzimati i kao dodatak prehrani. U tim slučajevima je važno paziti na doziranje količine retinola.

Deficit vitamina D

Vitamin D se često naziva i sunčanim vitaminom, a kemijski gledano zapravo pripada skupini hormona. Vitamin D važan je zbog održavanja koštano - mišićnog sustava te funkcije endokrinog, kardiovaskularnog, imunosnog i neurološkog sustava. Također ima važnu ulogu kod procesa staničnog rasta, sazrijevanja i imunosti stanica kože. Osobe s deficitom vitamina D imaju povećan rizik za razvoj atopijskog dermatitisa te psorijaze, a često imaju problema i s aknama. Korištenje vitamina D kao dodatak prehrani te unos namirnica bogatih vitaminom D pokazalo se vrlo učinkovitim za povećanje razina vitamina D te liječenje kožnih problema.
 

 
Deficit vitamina B12 (kobalamin)

Vitamin B12 važan je za reprodukciju i dijeljenje stanica, a kao glavni simptom deficita vitamina B12 javlja se anemija. Drugi simptomi nedostatka vitamina B12 su oštećena sluznice probavnog kanala te neurološki poremećaji. Kod deficita vitamina B12 važno je znati da simptomi nastaju tek nekoliko godina nakon nastupanja deficita. Uspostavljanje balansa vitamina B12 u organizmu najučinkovitije je primanjem injekcija. Razlog je taj što većina ljudi s nedostatkom vitamina B12 ne može apsorbirati vitamin ako se uzima “na usta”.
 

 
Deficit vitamina C

Deficit vitamina C uočava se krvarenjem desni, suhom kožom, razdražljivosti te bolovi u zglobovima i mišićima, a može doći i do anemije. Ono što je važno znati jest da naš organizam ne skladišti vitamin C stoga je važan dnevni unos vitamina C za održavanje dobrog zdravlja. Također, pozitivno je što vitamina C ima u različitim prehrambenim namirnicama, no kod ozbiljnijih slučajeva dobro je uzimati vitamin C kao dodatak prehrani - naravno, po liječnikovoj preporuci.

Oprez oko unosa vitamina trebao bi biti dio svakodnevne brige za naše zdravlje. Pazite na svoju prehranu te vitamine koje unosite u svoj organizam, a oko dodataka prehrani se svakako savjetujte s liječnikom ili farmaceutom. Stručni savjet možete pronaći u Županijskim ljekarnama Koprivnica, gdje će vam svaki djelatnik biti na apsolutnom raspolaganju s maksimalnom diskrecijom.

Foto: Freepik

OCIJENI